dilluns, 7 d’octubre del 2013

El software lliure al centre Penitenciari de Picassent.

Salutacions estimats amics:
El passat 23 de setembre, celebració de la festa de la Mercé, amb la col.laboració del Conservatori Professional de Dansa, s’ha estrenat al Centre Penitenciari de Picassent l’espectacle “Chachipén”.
És un quadre flamenc en tres parts (Memoria gitana, Sentires en la cárcel y El sueño de la libertad), basat en un guió de Pasqual Pastor, dut a terme integrament per interns d’aquest Centre, sota la direcció escènica de Manuel Molins i la col.laboració especial d’Honorat Reusurrección, Gloria Corell (imatge) i Xavier Grau (so).
A part del més que digne resultat artístic, l’experiència els ha suposat una injecció d’ànim, d’autoestima i de voluntat de reinserció enormement positiu.
A més, i dintre del projecte, els interns que formen part del taller de flamenc han enregistrat un maqueta amb les seves cançons.
Per poder dur a terme aquesta maqueta, igual que l'enregistrament de l'espectacle, hem fet servir software lliure.
El material sonor ha estat enregistrat amb ardour.  Com a previ hem fet servir un focusrite saffire pro 40 connectat per firewire a un portàtil "retirat" del mercat amb un processador celeron de molt poca potència, un sol giga de ram i poc esperit de potència.  No obstant aixó, amb el nostre lliurex ha funcionat de perles. (penseu que  la maqueta s'ha enregistrat en mode multipista, amb un total de 5 pistes per a cada cançò)
Ha estat tot un plaer compartir aquesta experiència.
Salut a tots i a totes i molts abraços als companys de Picassent.
Ànim.

dissabte, 15 de juny del 2013

Descubro Qtractor y un dssi interessante: LinxSampler 16 rack

Saludos compañer@s:  En esta entrada os voy a mostrar como usar un super-secuenciador midi-audio llamado Qtractor. 

http://qtractor.sourceforge.net/qtractor-index.html

 Es un gran secuenciador, a veces no valorado lo suficiente.  Yo siempre lo he mirado un poco de lado, y no siempre he intentado trabajar con él.  Ahora lo estoy intentando, de manera superficial todavía, y me estoy llevando gratas sorpresas.  Además, me ha servido para provar un instrumento en formato dssi que se integra a la perfección con él, al menos para mi es muy útil, pues suelo trabajar de esta manera muchas veces.
El instrumento en cuestión es una interface gráfica de linuxsampler desarrollada por el  gran "hispasónico" Luis Garrido.  Gracias Luis por  dedicar  tu impagable tiempo a  desarrollar este pluggin.

http://sourceforge.net/apps/trac/ls16/wiki/release/0.1.0 

Como sabéis linuxsampler es un sampler que permite cargar muestras en formato GIGA, y ésto supone poder cargar muestras de instrumentos de muy alto nivel.
El trabajo de Luis todavía mejora más este sampler al ponernos en bandeja un rack de 16 canales midi donde poder ir "alojando"  con una facilidad pasmosa muestras giga de los instrumentos que deseemos utilizar en nuestro proyecto. 
Trabajar de esta manera así da gusto Luis.  ¡Enhorabuena!.

Para ver el programa y el instrumento dssi en funcionamiento podéis descargar el siguiente videotutorial en el que utilizando qtractor, el instrumento ls16 y un midi de chopin podremos escuchar un  Yamaha CF-3 grand piano, en formato giga (muestreado con un par de neuman km84), interpretando esta obra de chopin.

Espero que os sirva de utilidad.


Equipo utilizado:  pc antiguo :)
rme hdsp9632 de ocasión
ubuntu studio 13.04 + repositorios de kxstudio
muestra de piano  que podéis obtener de  http://www.linuxsampler.org/instruments.html
Micro de ocasión de http://advancedaudio.ca/collections/fet-microphones/products/cm47fet

diumenge, 17 de febrer del 2013

Videotutorials de Rosegarden

Aprofitant el curs d'informàtica online que va finallitzar el desembre passat, vaig elaborar un parell de videotutorials de com fer sonar Rosegarden fent servir el fluidsynth i també el qsynth.
Es van realitzar amb prou premura i sense massa proves, buscant, primer que res que l'alumnat del curs veiera de forma ràpida com fer sonar el programa.
Els ajunte per si vos són d'utilitat.

Salutacions a tots i a totes.

Xavi

rosegarden amb qsynth


Rosegarden amb fluidsynth

divendres, 24 de febrer del 2012

Sonido y ruido con ardour. Enseñamos a los niños la diferencia.

Saludos a todos y todas.  Voy a aprovechar para mostraros un experimento que he realizado en clase a unos niños de cuarto de primaria para enseñarles a diferenciar entre sonido y ruido.
El experimento empezó hablando en sesiones anteriores sobre qué era el sonido, cómo se movía y cómo percibíamos el mismo.
Les prometí que "visualizaríamos" el sonido mediante una representación gráfica.
Para ello, durante una clase de música cogimos un micrófono de condensador, un metalófono alto de los que tenemos por clase y nos pusimos manos a la obra.
Arrancamos ardour (previamente ja tenía jack en marcha), creamos una pista mono, la activamos para grabar, acercamos el micrófono al instrumento y realizamos una grabación del primer Do del mismo (C2).
Utilizando la rueda  del ratón + tecla Crtl sobre la pista fui ampliando la onda grabada hasta que los niños pudieron ver esta captura de pantalla que tenéis aquí:


En esta imagen se explicó a los niños la "periodicidad de un sonido", característica que no posee un ruido.

Puestos a experimentar más cosas, decidimos comprobar qué pasaría si grabásemos un do más agudo y, así las cosas, acercamos otra vez el micrófono al instrumento y grabados el siguiente do del metalófono (un C3).
Repetí el mismo procedimiento de ampliación de la pista para que los niños viesen que una nota más aguda dibuja un tipo de onda "diferente", en cuanto a anchura y altura.  Se puede comprobar en la siguiente captura de pantalla:






De esta manera pudimos comprobar la diferencia entre un sonido más grave y otro más agudo.

Para la segunda parte del experimento nos faltaba ver qué pasa con el ruido, y comprobar qué tipo de "dibujo" presenta el ruido.
Para este ejemplo, uno no ha que calentarse mucho la cabeza :).  En clase, muchísimas veces nos sobra ruido.  Buscamos una silla, le acercamos el micrófono y le pedí a un niño que "disfrutara" arrastrando sin piedad la misma.
El resultado, una vez ampliado mostraba una imagen parecida a esta:





Con esta imagen delante, la diferencia entre "sonido" y "ruido" quedaba patente.

Puestos a comprobar algo más sobre los sonidos más graves y más agudos, utilizamos el analizador de frecuencias de ardour.  Seleccioné una pequeña parte de la primera grabación (correspondiente al primer do del metalófono C2) y el dibujo que mostraba su análisis es el siguiente:


Luego repetimos el procedimiento para el segundo do (C3) y observamos el siguiente dibujo:


A la vista de ambos dibujos es fácil distinguir cual de todos corresponde al sonido más grave y cual al más agudo.

Espero que os sirva de utilidad.

diumenge, 4 de desembre del 2011

Grabamos una bateria utilizando hydrogen y ardour

Saludos a todos y todas.  En este videotutorial vamos a aprender cómo grabar  los sonidos de una bateria, (utilizando hydrogen), en ardour.  Aprenderemos también cómo sincronizar los dos programas via jack para activar hydrogen desde ardour.  También aprenderemos a pedirle a hydrogen que active una salida individual a cada uno de los instrumentos de la bateria para, de esta forma, poderlos conectar de forma individualizada con sus correspondientes pistas receptoras en ardour y  así, grabar los sonidos por separado.  Si grabamos los sonidos de esta manera podremos, durante la mezcla, añadir los efectos de forma individualizada.
Espero que os sirva de utilidad.
Salut y felices fiestas que ya se acercan.





dilluns, 31 d’octubre del 2011

Creamos un canon a 3 voces utilizando Ardour 3

Saludos a todos y todas.  He realizado un videotutorial de cómo crear un cánon a 3 voces con facilidad.
Para ello he utilizado Ardour 3 en su versión alpha 10  (una versión todavía en desarrollo pero que ya funciona bastante bién).  También se puede realizar con la versión 2.8.

He tomado como base la canción "Tinc un arbre amic" por su senzillez.  El compàs es de 2/4 y su duración es de 8 compases.  Ajusto en Ardour el compàs a 2/4 y activo el metrónomo para que me ayude a ajustarme a la rejilla lo máximo posible.
Creo tres pistas de audio y grabo la voz en la primera de ellas.  Una vez grabada la voz el proceso es sencillo:  duplicamos 3 veces dicha voz y se desplaza a cada una de las pistas inferiores ajustando su entrada al segundo y quinto compàs respectivamente ( la segunda y tercera voz).
Espero que os sirva de utilidad.

Un saludo.

Clic aquí para ver el videotutorial

dijous, 29 de setembre del 2011

Nova versió de Lliurex versió Aules de Música disponible

L'equip Lliurex acaba de posar al nostre abast una nova versió del Lliurex  versió aules de música, en concret la Lliurex 11.09.
Aquesta versió actualitza la anterior 10.09.  És una bona notícia que l'actualització es podrà fer, en breu, sense necessitat de reinstalar tot el sistema.

Segons l'equip Lliurex entre altres característiques podeu llegir el que han penjat a la web sobre aquesta versió:

"Respecte a les novetats de l'adaptació Música, hem de destacar que s'han inclòs noves mostres de so (samples) de gran qualitat i fàcilment usables, tant en format soundfont com en format giga, que poden ser utilitzats pels sintetitzadors Qsynth i Qsampler respectivament.
El LliureX Música també inclou nous connectors (plugins) LADSPA (Linux Audio Developers Simple Plugin API). Estos connectors són peces de programari encastables en programes d’àudio digital que servixen per a filtrar o crear efectes digitals (eco, flanger, reverberació, etc.). A més inclou LV2 (LADSPA versió 2) que és el nou estàndard per a connectors.
Finalment, cal destacar que l’adaptació de LliureX Música és una de les distribucions més optimitzades, que inclou una àmplia selecció de programes per a l’elaboració de contingut multimèdia de qualitat professional, entre els quals destaquen:
  • Musescore 1.0: la nova versió d’este excel·lent programa d’edició de partitures inclou notació de partitures de percussió, ocultació d’elements de les partitures i la importació de fitxers de Bagpipe, entre altres funcionalitats.
  • Rosegarden 11.06 (Don Juan): és l'última versió d'este seqüenciador professional d’àudio i MIDI, editor de partitures i entorn general per a edició i composició de música.
  • Hydrogen: és la caixa de ritmes favorita dels usuaris de GNU/LinuX en l'última versió (0.9.5). Hydrogen és un sintetitzador de bateria molt complet i avançat que permet programar patrons de ritme amb resultats verdaderament professionals.
  • VMPK (Virtual MIDI Piano Keyboard): piano/teclat virtual MIDI, que permet generar i rebre esdeveniments MIDI. No reproduïx cap so per si mateix, però es pot utilitzar per a reenviar esdeveniments MIDI des d’un sintetitzador (maquinari o programari, intern o extern). Es pot utilitzar el teclat de l’ordinador i també el ratolí per a tocar notes MIDI. També es pot usar el teclat de piano MIDI virtual per a mostrar les notes tocades des d’un altre instrument o reproductor de fitxers MIDI.
  • Ardour: s’inclou l’última versió estable d’este DAW (Digital Audio Workstation) per a gravació i edició multipista d’àudio. Algunes de les funcionalitats més importants són la gravació multicanal; edició no lineal i no destructiva; arquitectura basada en connectors; gravació en 12 o 24 bits; permet qualsevol nombre de canals físics i admet formats d’àudio estàndard: wav, wav64, caf, aiff, etc."

Una actualització important que sona als sistema algunes novetats importants.
Enhorabona a l'equip per la feina.

Ací podeu descarregar la nova versió:


/http://lliurex.net/home/va/descarregues/
Salut a tots.